Familiebezoek! - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Evelien Dekker - WaarBenJij.nu Familiebezoek! - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Evelien Dekker - WaarBenJij.nu

Familiebezoek!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

05 Januari 2016 | Chili, Puerto Varas

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Feliz Año Nuevo! Oftewel Gelukkig Nieuwjaar!

Helaas zijn de feestdagen voorbij, wat ook betekent dat mijn ouders en mijn zus ook weer in het koude Nederland zitten. Wat is het voorbij gevlogen! Ik zal even bij het begin beginnen…

De reis van mijn ouders begon dus vrijdag 18 December al, aangezien hun vlucht zo´n 30 uur zou duren. Ja, zou ja… Nadat alles redelijk op rolletjes verliep waren ze aan de beurt bij de incheckbalie op Santiago Airport. Ondertussen was ik onderweg naar het appartement om alvast wat dingetjes klaar te zetten en ze vervolgens op te halen op Puerto Montt Airport. Helaas ging dit hele feest nog even niet door. Het bleek namelijk dat de stakingen (die oorspronkelijk alleen 17 en 18 December plaats zouden vinden op alle vliegvelden in Chili) nog even twee dagen door werden gezet. En dus werd het voor hen een middagje uitzitten met benauwende hitte in de niet allerleukste buurt van Santiago na al zo´n 30 uur onderweg te zijn geweest. Ze zouden die avond een nachtbus nemen die in zo´n 13 uur naar Puerto Montt reed. Gelukkig verliep dit deel zonder problemen en kon ik ze die ochtend erna (inmiddels 48 uur na het vertrek uit Nederland) ophalen op het busstation van Puerto Montt!

Wat was ik blij om ze te zien! Gelijk gingen we de auto ophalen en reden we naar het appartement in Puerto Varas wat we gehuurd hadden voor zo´n twee weken. Na even wat opfrissen en wat eten was het tijd voor mij om hen het centrum van Puerto Varas te laten zien. We hadden veel geluk met het weer dus de vulkanen waren mooi zichtbaar.

De dag erna vertrokken we voor een vier uur durende autorit richting het noorden om daar de Termas Geometricas te bezoeken. Dit zijn prachtige warmwaterbronnen waar we konden baden, omringd door een soort tropische omgeving. Voor die nacht hadden we een cabaña (bungalow) gehuurd in Coñaripe. Die ochtend erna werden we wakker met prachtig uitzicht op het meer en de Villarica vulkaan. We besloten het centrum van Coñaripe in te gaan, wat echt lokaal Chileens bleek te zijn. Ontzettend lieve mensen en geen toerist te bekennen. Zo leuk om dat mee te maken!

De dag erna moest ik weer naar mijn stage, wat mijn ouders en mijn zus de kans gaf om zelf de omgeving te verkennen. Ze zijn nog een beetje bijgekomen van de reis en de ervaringen en hebben Lago Todos Los Santos bezocht. Met kerstavond waren we gelukkig weer bij elkaar, dus we gingen gezellig samen eten. Op kerst zelf besloten we naar Alerce Andino National Park te gaan waar we een paar uur hebben gewandeld door de bossen. Ook stond er vandaag weer een nieuwe trip op de planning: Zuid-Chili! Ja, ik woon ook redelijk in het zuiden, maar dit is dus echt Zuid-Zuid-Chilil!

We kwamen laat in de avond aan in Punta Arenas, waarna we een korte nacht hadden in het hotel. Voor die volgende ochtend had ik een excursie geregeld naar Isla Magdalena (het pinguïneiland) en Isla Martha (eiland met zeeleeuwen). Het was ontzettend leuk om die beestjes van dichtbij te zien en te observeren!
Na wat geluncht te hebben in Punta Arenas (wat eigenlijk een heel lelijke stad is behalve het hoofdplein) vertrok de bus naar Puerto Natales. Hier zouden we de komende twee nachten slapen. Ook dit stadje staat niet bekend om zijn prachtige en sfeervolle architectuur, maar de omgeving is adembenemend.

De volgende dag werden we al vroeg opgehaald om een day trip naar Torres del Paine te maken. De eerste stop was bij Cueva de Milodon, wat een sort grot is. Niet prachtig, maar wel interessant. Na deze stop reden we verder richting Torres del Paine. Al voordat we het park binnen reden hadden we vanuit de bus prachtig uitzicht op de beroemde bergen van het park. Ook hadden we veel geluk met het weer, wat het alleen maar mooier maakte! Het was namelijk zo´n 23 graden met zon. In het park bezochten we verschillende landschappen die stuk voor stuk echt oogverblindend waren, waaronder Lago Grey, een meer waarin grote ijsblokken dreven van de Grey Glacier verderop. Ook hebben we geluncht aan een ander meer met opnieuw indrukwekkend uitzicht. Onderweg zijn we ook nog heel veel vicuñas (een soort lama´s) tegenkomen. Ook hebben we een paar struisvogels en flamingo´s gezien. Toen we dachten dat we alles hadden gezien, zagen we een Condor verderop zitten. Normaal ben ik niet ontzetttend geïnteresseerd in vogels, maar dit was echt heel speciaal. De spanwijdte van de Condor kan namelijk ongeveer 3 meter worden, en dat hebben we gezien ook!

Na deze dag vol indrukken begon de reis terug naar Puerto Natales. ´s Avonds nog even heerlijk gegeten en toen lekker gaan slapen. De volgende dag een beetje uitgerust en souvenirs gekocht, waarna we in de avond weer het vliegtuig terug naar ´huis´ namen. Tijdens de laatste dagen van hun reis besloten mijn ouders en mijn zus nog de Osorno vulkaan te bezoeken en te genieten van het zomerweer aan het strand van het Llanquihue meer. De laatste avond was gelijk ook oudjaarsavond, wat we even goed haden gevierd bij Restaurant La Marca, waar je heerlijk vlees kunt eten. Na het eten zijn we het centrum ingegaan en hebben we tussen de Chilenen de jaarwisseling gevierd. Na de jaarwisseling gingen we niet al te laat naar bed, aangezien de terugreis voor hen naar Nederland de volgende ochtend vroeg op de planning stond.

Na het afscheid nemen in de vroege ochtend van 1 januari was het voor hen tijd om naar huis te gaan. Gelukkig was dit niet heel moeilijk, omdat ik ze over minder dan vier weken weer in Nederland zou zien. En ja, na het vorige afscheid op Schiphol had ik ze vier maanden niet gezien, dus vier weken zijn eigenlijk helemaal niets! Ook voor mij was het tijd om weer naar ´huis´ te gaan. Eerlijk gezegd kan ik het huis waar ik de afgelopen vijf maanden heb gewoond nog steeds niet echt thuis noemen. Ik vond het moeilijk om uit het appartement te vertrekken wat we hadden gehuurd, omdat ik me blijkbaar de afgelopen maanden niet zo thuis had gevoeld als dat ik dat in het appartement deed.

Gelukkig heb ik nog maar 3,5 week te gaan, dus het zal wel meevallen. Alhoewel, ik kijk er zeker naar uit om weer in mijn eigen comfortabele bed te liggen en mijn lieve familie en vriendinnen weer te zien. Nu nog eventjes drie weken hard werken, en dan vliegen we naar de laatste bestemming van deze grote ervaring: naar huis!

Besitos,

Evelien

  • 05 Januari 2016 - 22:06

    Wiep:

    Ha die evelien! Ook jij een heel gelukkig nieuwjaar en dat er nog maar mooie reizen op je pad mogen komen. Wat heb je veel gezien in de afgelopen periode en wat is het leuk om dit via je blog mee te mogen lezen. Vanmiddag je moeder al even gesproken en wat is ook zij onder de indruk van al jouw ervaringen. Ze heeft genoten en dat was errug zichtbaar

  • 06 Januari 2016 - 20:47

    Betty:

    Lieve Evelien,
    Dat 2016 voor jou een mooi jaar mag worden! Het is een feest om iedere keer jouw blog te lezen.
    Ik ben ook benieuwd naar de verhalen van Hans en Joke. Nu voor jou nog even de laatste weken doorbijten! Liefs en kus, Jan en Betty.

  • 15 Januari 2016 - 02:37

    Evelien Dekker:

    Hoi Jan, Betty en Wiep,

    Sorry voor de late reactie!
    Ontzettend lief dat jullie zo mee leven en ik kan niet wachten om ook mijn eigen verhalen met jullie te mogen delen. Ik moet zeggen, het voelt onwerkelijk dat ik over precies twee weken weer in mijn eigen bed slaap. Als ik terug kijk op de afgelopen vijf maanden is de tijd echt voorbij gevlogen. Ik ga nog even genieten van het lente/zomer weer voordat ik naar het koude maar fijne Nederland terug vlieg.

    Tot snel,

    Evelien

  • 23 Januari 2016 - 14:08

    Wiep:

    HI evelien, geniet van je laatste daagjes in Chili!!! Je moeder kan niet wachten tot donderdag

  • 23 Januari 2016 - 14:27

    Evelien Dekker:

    Hoi Wiep,

    Dankjewel, zal ik doen! Ik kijk er zelf ook wel naar uit om weer in Nederland te zijn, haha.

    Groetjes aan Kees-Jan en Robin,

    Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 16 Aug. 2015
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 4888

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 27 Januari 2016

Mijn avontuur in Chile, Suramérica

Landen bezocht: