Santiago & Valparaíso - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Evelien Dekker - WaarBenJij.nu Santiago & Valparaíso - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Evelien Dekker - WaarBenJij.nu

Santiago & Valparaíso

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

18 December 2015 | Chili, Santiago de Chile

Wauw, wat een geweldig weekend heb ik laatst gehad! Ik keek al erg lang naar mijn trip uit, maar toen was het eindelijk zo ver: Santiago en Valparaíso! Door een van de vele vrije dagen die de Chilenen hebben, waaronder dinsdag 8 december, was het voor mij mogelijk om een lang weekend hier te besteden. Op vrijdagavond vloog ik er naartoe (zo’n 1 uur en 45 minuten vliegen vanaf Puerto Montt), waarna ik laat in de avond aankwam in het hostel. Ik besloot eerst maar even te gaan slapen, zodat ik de volgende dag alle tijd zou hebben om indrukken op te doen van de stad. De ochtend begon al met een heerlijke temperatuur van zo’n 30 graden met zon. Ik was eerst van plan om naar de Costanera Mall te gaan om daar wat te gaan shoppen. Helaas kon ik er niet zo veel vinden, maar dat werd al gauw goed gemaakt door de bezienswaardigheid die zich naast de shopping mall bevindt: Gran Torre Santiago. Oftewel: de hoogste wolkenkrabber van Zuid-Amerika. Je betaalt zo’n €11 om met de lift naar boven te mogen, en wat je er voor terug krijgt is een adembenemend uitzicht over de hele stad. En ja, de smok die boven de stad hangt krijg je er gratis bij, dat dan weer wel. De rede waarom Santiago zo veel last van smok heeft begint natuurlijk bij het feit dat het een miljoenenstad is, waardoor smok eigenlijk onvermijdelijk is. Ook ligt het in een soort kom: de stad is omringt door bergen, waardoor de smok ook niet kan ontsnappen.

Maar goed, even terug naar het verhaal. In de middag was ik van plan een walking tour te doen met Tours 4 Tips: een bedrijf gevestigd in Santiago en Valparaíso wat onder anderen walking tours aanbiedt in deze steden. Op bepaalde tijdstippen zijn er afspreekpunten in de stad waar je gidsen met rood-wit gestreepte shirts kan vinden. Zij bieden je dan een tour aan met een prijs beginnend bij $0 Chileense pesos, waarna je ze op het eind een fooi kan geven, afhangend van wat jij het waard vindt. Ik vind het persoonlijk een geweldig concept, aangezien het heel toegankelijk is; je hoeft niets van te voren te boeken, het is low-cost en het is een goede manier om andere mensen te leren kennen. Verder zijn het lokale gidsen die trots zijn op hun stad en die het leuk vinden om dit met anderen te delen. Met deze tour bezocht ik Plaza de Armas (een plein met ontzettend leuke sfeer en straatmuzikanten), Palacio de La Moneda en de wijk Lastarria. Die laatste wijk is trouwens ook echt een aanrader met zijn Europeaanse architectuur, heerlijke sfeer en straatmuzikanten. Tijdens deze tour had ik wat leuke mensen leren kennen waarmee ik later wat ging eten in de wijk Bellavista. Deze wijk staat bekend om zijn uitgaansleven, wat ook duidelijk te zien was. Een ontzettend mooie wijk is het niet, maar het is ontzettend levendig en het heeft een leuke sfeer.

In de avond vroeg een meisje die in het hostel werkt waar ik verbleef of ik mee uit wilde gaan. Natuurlijk! We gingen eerst naar het huis van een Amerikaanse vriend waar we wat andere mensen ontmoetten. Vervolgens gingen we naar Bellavista, waar wij als gringo’s/blanken gratis naar binnen mochten, terwijl de Chilenen gewoon moesten betalen. Ja, je merkt wel duidelijk dat westerlingen heel goed behandeld worden in dit land. Na een ontzettend leuke avond en een paar uurtjes slaap besloot ik nog even naar de Costanera Mall te gaan om wat laatste dingetjes te kopen. In de middag besloot ik een fiets te huren, aangezien ik had gehoord dat een groot deel van het centrum van Santiago autovrij is op zondag. Helaas bleek dit alleen op zondagochtend te zijn, dus had ik er niet van kunnen profiteren. Alhoewel, ze hebben een paar leuke parken in het centrum waar het heel fijn is om te fietsen, zeker als je dit na zo’n vier maanden niet hebt gedaan! In de avond besloot ik in het hostel te blijven, wat gezellig genoeg was met de anderen die ook in het hostel woonden/werkten.

De volgende ochtend was het tijd om te vertrekken naar Valparaíso. Na een mooie rit door de wijnstreken rondom Santiago kwam ik aan in de stad. Los Buses Públicos, oftewel openbaar vervoer via bussen is trouwens ontzettend goed geregeld in het land en je betaalt er weinig voor. Voor deze rit van 2 uur betaalde ik omgerekend zo’n zes euro. Verder staat de stad Valparaíso vooral bekend om zijn mooie heuvels, dus het ‘platte’ gedeelte van de stad is niet ontzettend bijzonder. Na aankomst in mijn hostel besloot ik ook in deze stad de walking tour te doen. Ik had een ontzettend enthousiaste gids die van alle over de stad vertelde. We bezochten de heuvels, waar je heel veel karakteristieke huizen kan vinden met daarop muurschideringen, gemaakt door straatartiesten.

Helaas had ik maar heel weinig tijd in deze stad, aangezien ik de volgende dag alweer terug naar ‘huis’ ging. Dus, daar stond ik weer op Santiago airport.. Maar wat een leuk en indrukwekkend weekend! Ondanks dat het waarschijnlijk niet binnen de komende anderhalve maand zal lukken, zou ik het liefst nog een keer terug willen komen.

Gelukkig is al het moois nog niet afgelopen. Zaterdag komen los padres!
Zo’n beetje alle voorbereidingen voor de komst zijn klaar en ik kan niet wachten om hen te laten zien waar ik de afgelopen maanden mijn tijd heb doorgebracht. Volgende week zijn we van plan naar Las Termas Geometricas te gaan (Warm waterbronnen) en op tweede Kerstdag vertrekken we naar het zuiden naar Punta Arenas. Vanaf hier zullen we naar Isla Magdalena (een eiland met pinguïns) en naar Torres del Paine (wereldberoemd national park) bezoeken. Daarna samen oud en nieuw vieren en dan zit hun reis er weer op.

Het is raar om mij voor te stellen dat de laatste keer dat ik mijn ouders voor het laatst zag op 9 Augustus op Schiphol, toen deze hele reis begon. Alhoewel, dat maakt hun komst aanstaande zaterdag alleen maar specialer. Ik kan niet wachten.

Groetjes,

Evelien

  • 19 December 2015 - 09:52

    Betty:

    Lieve Evelien, weer een prachtig verslag! Geniet van de komende weken samen met jouw ouders en Marieke. Liefs en kus, Jan en Betty.

  • 19 December 2015 - 13:52

    Frans:

    Hoi Evelien,

    leuk weer te lezen hoe het jou bevalt daar. dit zijn indrukken die je maar een keer kan beleven.
    geniet er van de komende dagen daar samen met jou familie.

    Frans

  • 19 December 2015 - 17:50

    Evelien Dekker:

    Heel erg bedankt Jan, Betty en Frans! Helaas waren er gister en eergisteren stakingen, waardoor alle nationale vluchten in Chili gecanceld zijn. Deze staking houdt vandaag en morgen ook aan, waardoor ook de vlucht van mijn ouders is gecanceld. Ze zijn nu in Santiago en nemen vanavond de bus naar Puerto Montt. Uiteindelijk komen ze rond morgen ochtend rond 8 uur aan.

    Groetjes,

    Evelien

  • 31 December 2015 - 13:25

    Hans Dekker:

    Wat een fantastische ervaring hebben wij dankzij jou achter de rug Evelien! Niet alleen als een geweldige dochter om trots op te zijn, maar ook als gids en tolk heb jij ons kennis laten maken met de schoonheid en prachtige natuur van zuidelijk Chili. Een belevenis van ongekende grootte. Ik weet zeker dat er een vervolg komt op dit avontuur.
    Dank je wel Lien!!!! Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 16 Aug. 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 4892

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 27 Januari 2016

Mijn avontuur in Chile, Suramérica

Landen bezocht: